Informacje stałe
szkolna pracownia komputerowa / pomoc socjalna / stypendia / opolska rodzina / Język Mniejszości Narodowej / sytuacja kryzysowa / Opole wsparcie zdolnych
UBEZPIECZENIE UCZNIA
Dyrektor Szkoły informuje, że od roku szkolnego 2018/2019 szkoła nie pośredniczy pomiędzy rodzicem a firmą ubezpieczeniową w zawieraniu umów na ubezpieczenie dzieci. Ubezpieczenia uczniów są dobrowolne. Ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków i Kosztów Leczenia wymagane jest jedynie podczas udziału w szkolnych wycieczkach zagranicznych.
Szkoła w celach pomocniczo-informacyjnych przedstawia oferty poniższych firm ubezpieczeniowych. W celu ubezpieczenia dziecka należy wejść na którąś ze stron firm ubezpieczeniowych podanych w zakładce UBEZPIECZENIE i postępować zgodnie z zamieszczoną instrukcją.
i Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej w Bibliotece Szkolnej
W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Społeczny) w Publicznej Szkole Podstawowej nr 11 im. Orlat Lwowskich w roku 2007 utworzono pracownie komputerową złożoną z 11 stanowisk komputerowych z zestawami. Pracownia wykorzystywana jest przez uczniów szkoły podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych.Wczesniej w roku 2006 przy bibliotece szkolnej powstało Szkolne Centrum Multymedialne (z czterema zestawami komputerowymi) powstałe także z funduszy Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzaje pomocy socjalnej.
Zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty świadczenia socjalne dla uczniów mogą mieć postać:
- stypendium szkolnego,
- zasiłku szkolnego.
W myśl przepisów ustawy o systemie oświaty pomoc socjalna dla uczniów może mieć formę:
- rzeczową,
- pieniężną.
W mieście Opolu pomoc socjalną dla uczniów reguluje Uchwała Nr XII/197/15 Rady Miasta Opola z dnia 25 czerwca 2015r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Opola (Dz. U. Woj. Opolskiego poz. 1575) poniżej przedstawiamy procedurę dotycząca wniosków na stypendium szkolne i ich realizacji w okresie świadczeniowym 2015/2016:
- Uczniowie i rodzice składają wnioski w siedzibie Miejskiego Centrum Świadczeń wOpolu, ul. Ozimska 19 (VIII piętro), pokoje nr 8.28 i 8.29 w okresie od 17 lipca 2015 r. do 15 września 2015 r.
- W przypadku złożenia kompletnych wniosków od 17 do 31 lipca realizacja stypendium szkolnego będzie się odbywać w następujących miesiącach: wrzesień (za wrzesień, październik), grudzień (za listopad, grudzień), marzec (za styczeń, luty, marzec), czerwiec (za kwiecień, maj, czerwiec).
- W przypadku złożenia kompletnych wniosków od 1 sierpnia do 15 września realizacja stypendium szkolnego będzie się odbywać w następujących miesiącach: grudzień (za wrzesień, październik, listopad, grudzień), marzec (za styczeń, luty, marzec), czerwiec (za kwiecień, maj, czerwiec).
- Jeżeli szkoła, do której uczęszcza uczeń, wchodzi w skład zespołu szkół, jego wniosek należy opatrzyć pieczątką właściwej szkoły – pieczątka, którą posługuje się zespół szkół uniemożliwia identyfikację poziomu kształcenia danego ucznia i dokonanie prawidłowej statystyki dla potrzeb kuratorium. Potwierdzenie faktu uczęszczania ucznia do szkoły jest możliwe także na osobnym zaświadczeniu wydanym przez szkołę.
- Wnioski złożone po terminie bez uzasadnionej przyczyny będą rozpatrzone negatywnie. W uzasadnionym przypadku prawo do stypendium zostanie ustalone począwszy od miesiąca złożenia wniosku.
- Przyznanie prawa do stypendium szkolnego będzie uzależnione od dochodu z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, a w przypadku utraty dochodu – z miesiąca złożenia wniosku (na dzień sporządzenie niniejszego pisma kwota ta wynosi maksymalnie 456,00zł na osobę).
- W przypadku przyznania stypendium szkolnego w formie świadczenia pieniężnego wnioskodawca może być zobowiązany w terminie wskazanym w decyzji przyznającej powyższe świadczenie do udokumentowania poniesionych wydatków na cele edukacyjne.
- Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 77-44 35 700, 701, 702, 703, 707.
Uchwała Rady Miasta Opola wprowadzająca nowy regulamin przyznawania stypendiów zamieszczona jest na stronie:
http://duwo.opole.uw.gov.pl/ActDetails.aspx?year=2015&book=0&poz=1575
natomiast formularze wniosku oraz oświadczenia lub zaświadczenia dostępne są na stronie:
http://mcs.opole.pl/mcs/st_szkolne
POMOC O CHARAKTERZE MOTYWACYJNYM
Celem pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym jest wspieranie edukacji uczniów zdolnych. Najistotniejsza, w przypadku tej pomocy, jest jej funkcja motywacyjna, natomiast niejako „przy okazji” pomoc ta może stanowić wsparcie materialne ucznia. Jednak należy podkreślić, że przyznaje się ją w oderwaniu od sytuacji materialnej ucznia.
STYPENDIUM ZA WYNIKI W NAUCE
1) Stypendium za wyniki w nauce stanowi nagrodę dla ucznia zaangażowanego w naukę i osiągającego wysokie oceny.
2) Stypendium może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.
3) O przyznanie stypendium uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu (semestru) nauki w danym typie szkoły.
4) Stypendium nie udziela się uczniom klas I-III szkoły podstawowej oraz uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia pierwszego okresu (semestru) nauki.
5) Stypendium przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków finansowych przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.
6) Wypłacane jest ono raz w semestrze, a jego wysokość ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Wysokość stypendium nie może być wyższa niż dwukrotność kwoty zasiłku rodzinnego, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 z późn.zm.).
STYPENDIUM ZA OSIĄGNIĘCIA SPORTOWE
1) Stypendium na osiągnięcia sportowe ma wpłynąć na upowszechnienie sportu wśród uczniów, przyczyniając się tym samym do tworzenia w szkole mody na sport i zdrowy tryb życia.
2) Stypendium może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym – w mieście Opolu przyjęto szczebel krajowy oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.
3) O przyznanie stypendium uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu (semestru) nauki w danym typie szkoły.
4) Stypendium nie udziela się uczniom klas I-III szkoły podstawowej.
5) Stypendium przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach środków finansowych przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły.
6) Wypłacane jest ono raz w semestrze, a jego wysokość ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Wysokość stypendium nie może być wyższa niż dwukrotność kwoty zasiłku rodzinnego, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 228, poz. 2255 z późn.zm.).
Miasto Opole wprowadziło Kartę "Opolska Rodzina". Karta potwierdza uprawnienia do otrzymania ulg i zniżek przez dzieci i młodzież, o których nizej jest mowa, w dostępie do dóbr kultury, sportu, rekreacji oraz do usług oferowanych przez jednostki organizacyjne miasta Opola, a także przez inne instytucje, organizacje lub przedsiębiorców, którzy przystąpili do Programu „Opolska Rodzina” na lata 2014 - 2018. Z Karty „Opolska Rodzina” mogą korzystać dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia zamieszkałe na terenie miasta Opola lub których Rodzic rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych w I Urzędzie Skarbowym w Opolu. Wszelkie informacje o karcie (regulamin i wniosek o jej wydanie) dostępne sa na www.opole.pl
Informujemy, że z dniem 1.09.2017 r. uległy zmianie zasady organizacji nauki języka mniejszości narodowych i etnicznych. Edukacji dzieci mniejszości narodowych i etnicznych prowadzona jest w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. z 2017r. poz.1627). PSP nr 11 dla dzieci należących do mniejszości niemieckiej organizuje nauczanie ich języka, a także w klasie V i VI - nauczanie własnej historii i kultury (w wypadku mniejszości niemieckiej - historii i kultury niemieckiej). Wnioski należy składać do dnia 20 września danego roku szkolnego, a rezygnacje do dnia 29 września - na drukach wg wzoru określonego rozporzadzeniem MEN (dostepne w sekretariacie szkoły lub poprzez stronę internetową). Wniosek, a więc i nauczanie obowiązuje na cały okres nauki w szkole i jest dla tych uczniów obowiązkowe (z wpisem na świadectwie, wliczeniem tych ocen do średniej, promocją i ukończeniem szkoły). NIe ma możliwości wycofania wniosku po 29 września danego roku szkolnego. W wyjatkowych wypadkach jest możliwość zapisu dziecka po 20 wrzesnia (w wypadkach określonych w rozporządzeniu). Informacje ważne dla rodziców:
1. Cel prowadzenia zajęć: umożliwiają uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 823) oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o której mowa w tej ustawie, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie: 1) nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, zwanego dalej "językiem mniejszości", oraz języka regionalnego; 2) nauki własnej historii i kultury. W naszej szkole są to zajęcia dla mniejszości niemieckiej prowadzone w ilości 3h/tygodniowo jako zajęcia obowiązkowe w formie dodatkowej nauki języka mniejszości narodowej – niemieckiej, podlegające ocenianiu zgodnie Wewnętrznym Ocenianiem obowiązującym w szkole i mające wpływ na średnią ocen, możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego, promocję do następnej klasy i ukończenie szkoły. W klasie 5 i 6 w wymiarze 25h/w roku szkolnym dochodzą zajęcia z nauki własnej historii i kultury, dotyczy to mniejszości niemieckiej.
2. W dokumentacji nauczania, w tym arkuszach ocen, świadectwach promocyjnych i ukończenia szkoły znajdzie się informacja o uczęszczaniu i ocenie na przedmiocie: język mniejszości narodowej – niemiecki i nauka własnej historii i kultury – niemieckiej (w części dotyczącej zajęć obowiązkowych i dodatkowych w przypadku historii i kultury własnej). Nieuczęszczanie ucznia na zajęcia skutkować będzie również nieklasyfikowaniem ucznia i innymi związanymi z tym konsekwencjami, m.in. promocją.
3. Ocenianie odbywa się wg zasad ustalonych w Wewnętrznym Ocenianiu PSP nr 11, ma wpływ na promocję ucznia i ukończenie szkoły. W klasach 1-3 ocenianie ma formę opisową. Szczegółowe wymagania, kryteria i zasady przekazuje nauczyciel uczący.
4. Uprawnienia i obowiązki ucznia uczęszczającego na język mniejszości narodowej przystępującego do egzaminu ósmoklasisty oraz wymagania egzaminacyjne określa: ustawa o systemie oświaty (Dz.U. z 2016r. poz.1943 t.j.), m.in. uczeń szkoły lub oddziału, w którym zajęcia edukacyjne są prowadzone w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, przystępuje do egzaminu ósmoklasisty z przedmiotów obowiązkowych na egzaminie (matematyka i dodatkowy przedmiot z wymienionych w ustawie) w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym. Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły, nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty, pisemną deklarację: informującą o zamiarze przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów obowiązkowych na egzaminie (matematyka i dodatkowy przedmiot z wymienionych w ustawie) w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu ósmoklasisty można z tej deklaracji pisemnie zrezygnować.
Informujemy również, że w szkole od klasy VII w ramach zajęć obowiązkowych wprowadzony jest drugi (po angielskim) nowożytny język obcy - niemiecki lub hiszpański, jest to język obowiązkowy inny niż język mniejszości (dziecko musi chodzić zarówno na zajęcia drugiego języka obcego jak i mniejszościowe). Według wyjaśnień MEN uczeń jeśli uczęszcza na zajęcia z jezyka mniejszości musi wybrać drugi język obcy inny niż język mniejszości.
Informujemy, że w Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Opolu od września 2015 roku działa INTERWENCJA KRYZYSOWA. Uczniowie, rodzice mogą zgłaszać się telefonicznie lub bezpośrednio do psychologa w każdy poniedziałek o godz. 8 30, wtorek 830, środa 830 oraz piątek o godz. 900 i 1700
Adres: MPPP w Opolu, ul. Niedziałkowskiego 9; Telefon: 77 454 92 16 lub 17
PROGRAM WSPIERANIA EDUKACJI UZDOLNIONYCH UCZNIÓW MIASTA OPOLA
Rada Miasta Opola w dniu 25 sierpnia 2016 r. podjeła UCHWAŁĘ NR XXX/540/16 przyjmującą „Program wspierania edukacji uzdolnionych uczniów publicznych i niepublicznych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Miasta Opola”. Program zastępuje, a właściwie od nowa definiuje zasady nagradzania uczniów uzdolnionych w mieście Opolu, wczesniej tzw. Opolskie Orły. Ustanawia m.in. nowe formy nagradzania:
- Nagroda edukacyjna;
- Tytuł Opolski Orzeł;
- List gratulacyjny;
- Wsparcie materialne.